تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های 2023 سخت‌ترین روزهای خود طی سالیان اخیر را تجربه می‌کند. هر تیمی از راه رسید بر پیکر نحیف و پایان یافته ایران ضربه ای زد. فرانسه نیز در نبود سرمربی و چند بازیکن ایران کار را تمام کرد و با امتیازهای 25 بر 18، 25 بر 22 و 25 بر 19 هفتمین ناکامی را برای ما ثبت کرد.
البته ملی‌پوشان در شرایط عجیبی پا به آنهایم آمریکا گذاشتند و ویزای ۳ بازیکن کلیدی ما از جمله امین اسماعیل‌نژاد، محمد طاهر وادی و آرمان صالحی صادر نشد تا با تیمی متحول شده راهی هفته سوم مسابقات شویم.
همچنین اوضاع به قدری برای تیم والیبال ایران عجیب بوده که حتی هنوز ویزای سرمربی تیم ملی، یعنی بهروز عطایی صادر نشده و او در دیدار مقابل فرانسه نتوانست تیم ملی را همراهی کند. شاگردان عطایی در ۹ بازی قبلی خود تنها دو پیروزی داشتند و بارها طعم شکست را چشیدند.
لیگ ملت‌های 2023 از آن دست تورنمنت‌هایی است که دعا، دعا می‌کنیم هر چه زودتر تمام شود. رقابت‌هایی که از همان هفته اول در ژاپن برای ایران بد شروع شد و در هلند نیز شرایط تغییر نکرد.
7 شکست و فقط دو پیروزی از 9 مسابقه والیبال ایران را در یک وضعیت ناامید کننده تا پایان هفته سوم رقابت‌ها قرار داد. اوضاعی که باعث شده حالا به جای فکر کردن به صعود فقط آرزو کنیم که VNL را درهمین رتبه‌های فعلی به پایان برسانیم و شرایط بدتر نشود چرا که تیم ملی زنگ تفریحی برای دیگر تیم ها شده است تا صعود خود را از نردبان ایران به ثبت برسانند.
کاری به این نداریم که نتایج این هفته در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال برای ایران حساب نمی‌شود، این که تقریبا شانس صعودمان به صفر رسیده را هم بی‌خیال؛ الان فقط امیدواریم شرایط در جدول لیگ ملت‌ها از این بدتر نشود چون واقعا طاقت نداریم بعد از ژاپن، سبقت والیبال چین را هم از ایران تماشا کنیم.
هر چه که هست تیم ملی والیبال ایران باید سه بازی آینده خود را پشت سر بگذارد و بعید است دیگر طعم شیرین برد را بچشیم. در واقع سه برد متوالی هم نمی‌تواند تضمینی برای صعود تیم عطایی به مرحله نهایی باشد. هر چند که با این وضعیت بهتر است جای فکر به صعود دعا کنیم در جدول از این پایین‌تر نرویم.

حامد درزی نژاد