لیگ ملت‌های والیبال با قهرمانی لهستان پایان یافت. در این دوره از مسابقات تیم ملی والیبال مردان ژاپن توانست با تاریخ‌سازی و شگفتی‌آفرینی مقام سوم لیگ ملت‌های والیبال را کسب نماید. ژاپنی که گمان می رفت دیگر قدرت اول آسیا نیست و زیر سایه تیم ملی ایران به تیم دوم آسیا بدل شده، به یکباره احیا گشت و حال دوباره بر آسیا فرمانروایی می کند .
اما در مقابل، تیم ملی ایران که سالهاست از روزهای درخشان و اوج خود فاصله گرفته است و همچنان سیر سقوط را در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال طی می کند ، زنگ تفریح تیم های حاضر در لیگ ملت‌های والیبال بوده و به اکثر تیم ها نه نگفت و قافیه را به راحتی باخت.
عملکرد تیم ایران در لیگ ملت‌های 2023، جای دفاع برای فدراسیون باقی نمی‌گذارد و عذرخواهی‌های مکرر بازیکنان و کادر فنی نیز نشان از همین موضوع است اما پس از عذرخواهی باید به‌دنبال راه‌حل بود.
بر اساس پیگیری‌های ما ژاپن لیست بیست نفره‌ای را به فدراسیون والیبال ایران ارسال کرده که تمامی بازیکنان تاثیرگذار این تیم نظیر یوکی ایشیکاوا، یوجی نیشیدا، ماساهیرو سکیتا، یاماموتو، کنتو میائورا، ران تاکاهاشی، تایشی اونودرا و ... در آن حضور دارند.
در واقع ژاپنی‌ها هم می‌خواهند قهرمانی دیگری را به کارنامه پر افتخارشان اضافه کنند و هم فاصله امتیازی خود را با ایران به عنوان اصلی‌ترین رقیب آسیایی برای رسیدن به المپیک افزایش دهند و با خیال راحت‌تری راهی انتخابی المپیک که در کشور خودشان برگزار خواهد شد، شوند.
این لیست ژاپن نشان می‌دهد که ایران کار بسیار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی خواهد داشت. از طرفی بر اساس لیست اعلامی بهروز عطایی برای اردوی جدید تیم ملی، تنها نام صابر کاظمی ستاره دوره قبل قهرمانی آسیا به عنوان یار جدید به چشم می‌خورد و خبری از حضور برخی دیگر از با تجربه ها در تیم ملی نیست.
ژاپن برای دو رقمی کردن قهرمانی های خود در جام ملتهای آسیا به ایران سفر خواهند کرد، تورنمنتی که در هشت دوره قبلی آن یا ایران قهرمان شده یا ژاپن این عنوان را به دست آورده است.
البته باید به این نکته اشاره کرد که از لیست ۲۰ نفره ژاپن نهایتا چهارده بازیکن برای حضور در ارومیه انتخاب خواهند شد. با این حال در همین لیست اولیه نیز نام همه ستاره‌های ژاپن به چشم می‌خورد. این در حالیست که برخی امیدوار بودند که با توجه به طولانی شدن لیگ ملت‌ها و البته در پیش بودن انتخابی المپیک، فلیپ بلین برخی ستاره‌های خود را در این لیست قرار ندهد که با توجه به اهمیت بالای بازی‌ها و امتیاز زیادی که در رنکینگ دارد، این کار را انجام نداده است.
به این ترتیب می‌توان گفت که با حضور ستاره‌های ژاپن در ایران کار تیم ملی برای قهرمانی در آسیا بسیار دشوار خواهد بود. هر چند که باید اشاره کرد که ایران با یک یار اضافه‌تر یعنی هواداران پر هیجان و فوق‌العاده ارومیه‌ای در این مسابقات حاضر خواهد شد .
اگر عیار تیم ملی والیبال ایران را مسابقات لیگ ملت‌های والیبال 2023 قرار دهیم ، پس از هم اکنون باید فاتحه تیم ملی را خواند. باید به فکر استعدادیابی بود . باید جوانانی که اخیراً در مسابقات جهانی، قهرمان شده اند را حفظ کرد. باید از ریشه کار نمود. کار بر روی نوجوانان و جوانان را از همین امروز آغاز نماییم تا طعم شیرین زحمات را در آینده بچشیم. آیا فدراسیون والیبال ایران گوش شنوایی دارد؟
حامد درزی نژاد